Willem Wilmink terug op de Kuiperberg in Ootmarsum: ‘Hij is mooier geworden’

OOTMARSUM – Het heeft even geduurd, maar Willem Wilmink is terug op de Kuiperberg in Ootmarsum. Na de vernieling op Hemelvaartsdag 2018, ‘herschreef’ kunstenares Desirée Groot Koerkamp twee nieuwe bladzijden van het glazen kunstwerk in boekvorm. ‘Dit portret is mooier dan het vorige.’

Ze heeft het gedenkteken afgelopen weekend ‘heel stiekem’ weer geplaatst op het brok zandsteen tussen de oriënteertafel en het Joods kerkhof op de Kuiperberg. „Omdat het zo lang heeft geduurd”, zegt de Ootmarsumse glaskunstenares Desirée Groot Koertkamp. Verzekeringskwesties duren meestal lang. Maar sinds zaterdag is de in Enschede geboren Wilmink terug in Ootmarsum. En hoe!

‘Het was een spannende dag’
Als kind woonde Wilmink onderaan de Kuiperberg, een periode die hij later beschreef als ‘een gelukkige tijd’. Groot Koerkamp beleefde met het herplaatsen van de grotendeels nieuwe versie van haar glaskunstwerk ter herinnering aan de dichter/schrijver, een spannende zaterdag.

„Er zijn nieuwe mallen gemaakt, maar alles moest wel exact passen in de houders. Hetzelfde gold voor de glazen bladwijzers die precies op maat moesten zijn om weer te passen in de roestvrijstalen kaft van het boek. Het was een hele uitdaging, maar gelukkig is het allemaal gelukt”, vertelt ze.

Twee nieuwe platen beschilderd
Twee van de drie gebogen glazen pagina’s moest Klein Koerkamp opnieuw maken, omdat die onherstelbaar waren vernield: de voorste met het portret van Wilmink en de achterste, blauw met twee rode veren en de handtekening van de dichter/schrijver. De middelste glasplaat – blauw met het gedicht Jödnkerkhof Oatmörsken bleef tijdens de onbezonnen daad van de vandalen onbeschadigd.

‘Eigen verf en brandschilder-techniek’
De nieuwe platen smolt ze in haar atelier om het vervolgens in meerdere lagen ‘negatief’ te schilderen in bruin-zwart. Groot Koerkamp: „Ik gebruik mijn eigen verf en een geheel nieuwe brandschildertechniek, Dechaux Glasdesign. Daardoor kan ik glaspanelen maken met heldere kleuren en een enorme transparantie.”

Tien tot vijftien keer gingen de glasplaten de oven in. Het nieuwe portret van Wilmink vindt de kunstenares mooier dan dat van de eerste versie die in 2011 werd onthuld. „De overloop tussen de lijnen van de snor is mooier en dat geldt ook voor de ‘vouwen’ in zijn gezicht. De afgelopen jaren ben ik nog beter gaan schilderen”, verklaart ze.

Kunstwerk weer compleet
Met de terugkeer van de dichter is het kunstwerk op de Kuiperberg weer compleet. Wilmink in gelaagd veiligheidsglas bovenop een brok zandsteen en daarachter twee forse zandstenen bedden. Als je daar op gaat zitten, kun je het kunstwerk tegen een heldere hemel zien. Transparant en niet tegen de achtergrond van mais of gras. „Toen het Wilmink-monument twee jaar geleden werd vernield kreeg ik veel reacties van mensen die daar erg van waren geschrokken. Mijn antwoord daarop was dan: je kunt ook focussen op de acht jaren dat het kunstwerk er zonder problemen heeft gestaan”, aldus de kunstenares. Wilmink zelf beschreef die plek ooit als volgt: ‘Ik heb nooit en nergens meer zo mooi gezien, gehoord of geroken’.

Tubantia 4 augustus 2020 – Ben Lensink – Foto © Robin Hilberink –

Dechaux Glasdesign by Desiree Groot Koerkamp

Met onze 'Dechaux' techniek, een geheel nieuwe brandschilder-techniek, is het mogelijk gebrandschilderde glaspanelen te maken met heldere kleuren en geweldige transparantie. Dechaux Design past deze techniek toe in objecten, sieraden, portretten en (graf)monumenten. Panelen zijn ook goed toepasbaar in moderne architectuur.


Made by Dechaux Glasdesign by Desiree Groot Koerkamp. All rights Reserved.